Bestyrelsens beretning 2016

1. Bestyrelsens arbejde

Bestyrelsen har i den forløbne periode holdt 9 bestyrelsesmøder.

Derudover har været afholdt et bestyrelsesseminar på Beldringe over en weekend, hvor hovedtemaerne var projekt ”Coffe table book”, rettighedsproblematikkerne, rettighedsperioden på institutionsteatrene samt deltagelse i Folkemødet på Bornholm.

Håndbogen er efter flere års arbejde blevet færdig og lagt på hjemmesiden. Her er oplysninger om allehånde dele vedrørende en scenografs arbejdsliv.

Et stort problem er tendensen til, at institutionsteatrene er begyndt at udvide rettighedsperioden for, hvor længe en forestilling må spille – uden at der gives ekstra honorar herfor. Det er et problem, som den kommende bestyrelse må arbejde videre med.

På scenekunstområdet deltager DS i et uformelt kontaktsamarbejde med de øvrige scenekunstorganisationer, der er repræsenteret ved deres formænd og for DS’ vedkommende et bestyrelsesmedlem – i den forløbne periode Rebekka Bentzen. Faggruppen diskuterer væsentlige aktuelle spørgsmål vedr. såvel praksis som det politiske område. Generelt føler de fleste sig meget presset af arbejdsgiverne.

Bestyrelsen har brugt meget tid på rettighedsspørgsmål. Der blev i året implementeret et EU-direktiv i form af en ny lov om kollektiv forvaltning af ophavsret, der vil medføre store forandringer i den måde, som rettighedspengene varetages på. Herudover har der været mange og lange forhandlinger med andre organisationer om fordelingen af midlerne fra den nye Arkiv aftale.

Et stort emne har været lukningen af Det Kongelige Teaters værksteder. Det er blevet diskuteret indgående, men bestyrelsen kunne ikke blive enige om, hvordan man skulle handle. Det kunne den til gengæld ved lukningen af production design uddannelsen på KADK, hvor der straks blev udsendt pressemeddelelse og breve til beslutningstagere og andre organisationer.

Senest er bestyrelsen begyndt en diskussion af ledelsesformen – om den nuværende flade struktur er den bedste. Denne diskussion vil blive fortsat i den nye bestyrelse.

Som en ny service til medlemmerne blev der indgået aftale om medlemskab af Forbrugsforeningen, men hidtil er der ikke mange, der har gjort brug af dette tilbud.

For at opprioritere synligheden og det udadvendte arbejde er Klaus Risom blevet ansat som freelance kommunikationsmedarbejder. Det primære arbejde er opdatering med nyheder på hjemmeside og facebookgrupper, men f.eks. i forbindelse med lukningen af production design uddannelsen gjorde DS også brug af hans kompetencer som formidler til presse mv.

Til Statens Kunstfonds Repræsentantskab skal DS indstille 2 kandidater sammen med uafhængige Scenekunstnere. Vi indstillede i år Sille Heltoft til den periode og beklagede os samtidig (igen) over ikke at have egen repræsentant.

DS’ sekretær, Jakob Pelch, er blevet medlem af FTF’s baggrundsgruppe vedr. dagpenge til freelancere mv. Gruppen skal levere input til ministeriet i forbindelse med en forestående revision af reglerne for freelancere og selvstændige.

På det mere sociale plan har der været afholdt et par ”fredagsbar”, hvor man sidst på en fredag eftermiddag mødtes med kolleger på et af medlemmernes tegnestuer/værksteder.

Økonomisk sluttede 2015 med et samlet overskud på 493 kr., hvilket var en del bedre end det budgetterede underskud på 83.064 kr. Det forbedrede resultat skyldtes primært større administrationsbidrag og færre lønudgifter end budgetteret.

Lejligheden i Berlin bidrog til regnskabet med et overskud på 18.984 kr. Dette skyldes primært en bedre udlejning end forventet.

DS havde med udgangen af 2014 en egenkapital på 1.920.2153 kr. Hertil kommer halvdelen af lejligheden på Kgs. Nytorv, hvor DS’ andel af den bogførte egenkapital udgør 2.072.756 kr. Et eventuelt salg vil dog næppe kunne indbringe dette beløb.

Herudover ejer DS lejligheden i Berlin, som dog ikke må sælges med gevinst før om et par år (tysk lov), og der er tillige pæne hensættelser til ophavsretssager.

Alt i alt er DS en økonomisk yderst velkonsolideret forening.

Det ordinære regnskab for 2016 forventes at slutte nogenlunde som budgetteret.

Medlemstallet er steget lidt, pr. 30/9 2015 var det på 222, mens det pr. 30/9 2016 var på 226.

Som bilag til beretningen er en liste over udvalg og SDS’ repræsentation i eksterne organer.

Bestyrelsens sammensætning kan ses i det tidligere udsendte bilag.

Arbejdet i det forløbne år kan i øvrigt ses ud fra de efterfølgende afsnit i denne beretning

2. Samarbejdsudvalget 2015/2016

Samarbejdsudvalget er et fællesudvalg for DS og FAF, hvor foreningerne skiftes til at være sekretær for udvalget. Udvalget holdt ikke nogen møder i den forløbne periode.

Dette skal dog ikke ses som et tegn på dårligt samarbejde, idet tingene i stedet er blevet klaret mundtligt mellem de 2 sekretariater, og samarbejdet fungerer i øvrigt fint.

FAF har i årets løb af økonomiske årsager måttet afskedige deres sagsbehandler indenfor ophavsret.

Den gennem mange år fælles bogholder, Jeanne Hansen, er gået på efterløn og er blevet erstattet af Marie Sørensen.

Af betydning for scenografer, der arbejder indenfor området film og tv, er det, at TV- og spillefilm overenskomsten mellem FAF og producenterne er blevet sagt op, og det er ikke lykkedes at indgå nogen ny aftale.

3. Ny lov om kollektiv forvaltning af ophavsret og følgerne deraf

I Danmark findes flere såkaldte kollektive forvaltningsorganisationer, Copydan, KODA, Gramex m.fl. Disse organisationer forvalter rettighederne for grupper af rettighedshavere og sørger for – evt. via de faglige organisationer – at fordele indkomne vederlag til rettighedshaverne (scenografer, lysdesignere, skuespillere, journalister osv). Systemet har fungeret i en række år, effektivt og uden problemer.

Imidlertid er dette ikke tilfældet i en række andre EU-lande, hvor rettighedsmidler ofte kun i meget lille omfang når frem til rettighedshaverne. Derfor er det EU’s opfattelse, at systemet skal koordineres med henblik på en bedre beskyttelse af rettighedshaverne. Det skal liberaliseres og gøres mere effektivt og gennemsigtigt, så en rettighedshaver i princippet kan vælge, at lade en hvilken som helst forvaltningsorganisation i hvilket som helst medlemsland varetage sine rettigheder.

Det har udmøntet sig i et EU-direktiv, som den danske regering nu har implementeret i form af lov om kollektiv forvaltning af ophavsret, der trådte i kraft den 1. april 2016 og vil få virkning for opkrævede beløb i 2016 – der altså skal fordeles i 2017.

Loven indeholder en række ændringer i forhold til den nuværende danske praksis:

a) Der defineres en ”forvaltningsorganisation”, hvis formål er at opkræve og forvalte rettigheder, som er ejet af medlemmerne og organiseret uden økonomisk vinding for øje. Hertil er der regler om forvaltningsorganisationens struktur og ageren, bl.a. om generalforsamlinger, klager, tilsyn og ikke mindst om rapportering om de anvendte midler og offentliggørelser af rapportering, regnskab mv.

b) Et ”medlem” kan være enkelte rettighedshavere eller en enhed, der repræsenterer rettighedshavere (f.eks. Danske Scenografer). Hvis denne enhed varetager andre opgaver end blot rettighedsforvaltning, vil den ikke blive betragtet som en forvaltningsorganisation og vil ikke være underlagt de mange regler om rapportering osv.

Dette har betydet, at den hidtidige organisation for forvaltning af rettighedsmidler for både scenografer og lysdesignere IKKE har kunnet fortsætte. Både Scenografernes Rettighedsfond og Lysdesignernes Ophavsretsforvaltning varetager ikke andre opgaver end rettighedsforvaltning, så de ville i lovens terminologi blive betragtet som forvaltningsorganisationer. Det betyder, at de ville blive underlagt en lang række krav, som vil indebære en voldsom administrativ og regnskabsmæssig byrde, og der ville blive krav om afholdelse af generalforsamling for medlemmer – og hvem er egentlig det?

I praksis har det derfor været umuligt at videreføre vores nuværende struktur.

Heldigvis er det lykkede at få en aftale i stand med FAF for scenografernes vedkommende og TL for lysdesignerne, ifølge hvilken den formelle rettighedsforvaltning overgik til Danske Scenografer. Det betyder blandt andet, at DS’ generalforsamling hvert år formelt skal vedtage anvendelsen af rettighedsmidlerne.

I praksis vil den hidtidige struktur imidlertid fortsætte med en fælles styrelse for hvert af de 2 områder.

4. Scenografernes Rettighedsfond

Styrelsen for Scenografernes Rettighedsfond består af 3 scenografer valgt af FAF og 3 scenografer valgt af DS, hvoraf 2 er valgt af generalforsamlingen og 1 er udpeget af bestyrelsen. Forvaltningen administrerer de midler, der kommer til udbetaling fra CopyDan-foreningerne Verdens TV, AVU-kopier, KulturPlus og dele af Arkiv. I alt drejer det sig om mere end 9 mio. kr. årligt.

Som følge af den nye lov om kollektiv forvaltning af ophavsret kan Rettighedsfonden ikke mere være den formelle varetager af rettighedsmidlerne, så efter aftale med FAF vil det fremover være Danske Scenografer, der har det formelle ansvar for varetagelsen af rettighedsmidler. Det blev dog samtidig aftalt at lade Rettighedsfonden fortsætte som et udvalg, der varetager de samme funktioner som hidtil. I praksis er der således ikke sket ændringer.

I forbindelse med vedtagelse af den nye lov kom der også nye retningslinjer fra Copydan. Den nuværende praksis lever dog allerede op til disse.

Udover årets almindelige individuelle uddeling af Copydanmidler, blev der foretaget en ekstraordinær uddeling af gamle ufordelte midler fra 2012 samt nogle ikke-fordelbare såkaldte nationale midler, i alt 1.947.007 kr.

Hertil blev der (endelig) udbetalt midler vedr. brugen af udsendelser, der ligger på DR’s hjemmeside Bonanza. Efter flere års arbejde lykkedes det omsider at få tilvejebragt brugbare oplysninger om anvendelsen i form af en gigantisk fil, der indeholdt data om ca. 11 millioner klik på 16.000 udsendelser. På grund af den kolossale mængde opgav man på forhånd en vægtning, så midlerne blev udbetalt som et fast beløb pr. klik, i alt 1.616.745 kr.

Styrelsen har i den forløbne periode afholdt 3 møder. På disse blev bl.a. besluttet, at man fremover løbende kan søge til kurser under 10.000 kr., hvorefter Styrelsen voterer pr. mail. Derudover blev det besluttet, at de traditionelle fælles studierejser fremover bevilges automatisk, med en ”stor” studierejse hvert 3. år. Årets hæderspris blev tildelt Palle Arestrup.

Derudover blev diskuteret ændringer i vægtningsmodellerne, hvor der var enighed om, at den nuværende model giver de store TV-dramaserier for lidt. En ændret model vil forventelig blive vedtaget med virkning for visningsåret 2016.

Det blev besluttet at indmelde sig i Rettighedsalliancen. Rettighedsalliancen arbejder sammen med skoler og teleselskaber mv. om at skabe forståelse for ophavsretten og forebygge ulovlig down- og upload – samtidig med at de får stoppet piratsider. Omfanget af ulovlig downloads er mindsket kraftigt de senere år, hvilket dog sikkert også skyldes udbredelsen af lettilgængelige betalingssites.

Herudover er samtlige danskproducerede tv-udsendelser vist i 2015 på DR 1, DR 2, DRK, DR Ramasjang, TV 2 og TV 3 blevet vurderet med hensyn til scenografiens omfang og brug i den enkelte udsendelse, hvilket danner grundlag for størrelsen af de individuelle udbetalinger. Med de nye kanaler var der 585 siders tætskrevne siders data at vurdere..

Sidste år bad styrelsen som noget nyt om, at rettighedshaverne skulle indsende kopi af kontrakterne for at dokumentere, at de har bevaret rettighederne til Copydan-midlerne.

Der kom en del kontrakter ind, men langt fra alle havde tilfredsstilende formuleringer ang. bevarelse af rettigheder, ligesom en del medlemmer beklagede ikke at kunne finde deres gamle kontrakter. Styrelsen besluttede at være large i forhold til årets uddeling, men der vil blive strammet op næste år. Problemet med de manglende, gamle kontrakter vil blive behandlet i den kommende styrelse.

Der er i to omgange foretaget uddelinger fra de kollektive midler, og i alt er der udbetalt 650.376 kr. til i alt 16 ansøgere. Blandt uddelingerne var en bevilling til den fælles studierejse til Japan.

På årets Bodilfest gik Henning Bahs-prisen til Mia Stensgaard for ”Mænd og høns”, og Robertprisen gik ligeledes til hende.

5. CopyDan

a) CopyDan generelt

CopyDan er af Kulturministeriet godkendt som det forvaltningsselskab, der indkasserer vederlag for visse former for eksemplarfremstilling og anden sekundær udnyttelse af ophavsretligt beskyttede værker.

DS er repræsenteret i følgende CopyDan foreninger:

Verdens TV

AVU-medier

KulturPlus

Arkiv

Udover rettighedsvaretagelse og opkrævning og fordeling af rettighedsmidler holder Copydan også forskellige seminarer og konferencer om rettighedsspørgsmål, tv-markedets udvikling mv.

”Registration Denmark” (RD) registrerer de krediteringsoplysninger, som ligger til grund for den individuelle udbetaling til rettighedshaverne. De forskellige organisationer abonnerer på et antal kanaler, for scenografernes vedkommende er det DR 1, DR2, DRK, DR Ramasjang, TV 2 og TV 3.

Registreringen foregår på den måde, at krediteringslisterne på alle udsendelser skrives af, så det er meget vigtigt at blive krediteret korrekt. Hvis der krediteres flere scenografer på en udsendelse vil disse som udgangspunkt dele pengene for den pågældende udsendelse, men hvis den ene f.eks. krediteres som production designer og den anden som scenograf, scenografassistent eller lign vil pengene tilfalde den første.

I 2015 blev det afsløret, at Producentforeningen angiveligt er blevet bedraget for omkring 100 mio. kr. (eller mere) i rettighedspenge. Den anklagede var direktør for RD og partner i Johan Schlüters advokatfirma, der hidtil har ejet RD. Advokatfirmaet er blevet lukket, og RD er nu overtaget af Filmret, og der er ansat en ny direktør.

I forbindelsen med implementeringen af den nye lov om forvaltning af kollektiv ophavsret har der været afholdt en del informationsmøder i Copydan-regi, og der er udsendt nye retningslinjer vedr. forvaltning af midler. Samtidig er alle Copydan foreningernes vedtægter blevet ændret, så de opfylder kravene i den nye lov.

Generelle oplysninger om CopyDan findes på hjemmesiden www.copydan.dk

b) Verdens TV

Foreningen Verdens TV opkræver og fordeler vederlag for kabelviderespredning af radio- og tv-programmer gennem ca. 7.000 kabelanlæg i Danmark. Dertil indgår Verdens TV på vegne af rettighedshaverne en stor buket af aftaler om anden videreudnyttelse af rettigheder, så der har i mange år været en konstant stigning i provenuet. Således blev der i 2015 til rettighedshaverne, UBOD (som er tv-stationerne) og producenterne samlet udbetalt 996.265.779 kr.

Hovedparten af vederlaget fordeles efter en fordelingsnøgle fastsat ved en voldgiftskendelse i 1987, hvorefter scenografer får 1,34 %. Det bemærkes at vederlaget også skal dække udenlandske rettighedshavere, så der overføres hvert år store beløb til specielt Sverige og Norge før fordelingen til de danske.  

Vederlaget fra Verdens TV udgør langt størstedelen af de midler, som scenografer får via CopyDan, og det er derfor meget vigtigt, at retten til kabelvederlag for de nationale kanaler bevares i ophavsretsloven. Samtidig er det vigtigt at få aftaler i stand vedrørende de mange nye funktioner, der ligger i de forskellige kabelpakker, og dette sørger Copydan for.   

Vederlaget til lysdesignere blev med voldgiftskendelsen i 1987 tilkendt det daværende TEF (nu TL). Bestyrelsen har indgået en aftale med TL om forvaltningen af disse midler, se nedenfor under pkt. 16             

c) AVU-medier

Midlerne kommer fra skolernes brug af audiovisuelle undervisningskopier, og næsten alle landets skoler er tilsluttet aftalen. Midlerne er på det nærmeste umulige at fordele individuelt, da man ikke kan opgøre udsendelserne i alle de forskellige aftaleordninger, der foreligger. Scenografernes Rettighedsfond har derfor besluttet at fordele midlerne individuelt efter samme nøgle som de øvrige CopyDan-midler. Fra AVU-medier blev der i 2015 i alt udbetalt 48.318.186 kr. til rettighedshaverne, UBOD og producenterne.

d) KulturPlus

Copydan KulturPlus står for opkrævning og fordeling af vederlag på blankbånd og andre medier til privatkopiering af lyd og billeder – de såkaldte blankmedier. Markedet for blanke medier har de senere år udviklet sig negativt, idet omsætningen af de analoge medier er næsten forsvundet, mens væksten i de digitale medier sker på medier med lave vederlagssatser eller på indbyggede medier, der er undtaget fra ordningen. Fremtiden tegner således ikke lys for ordningen i sin nuværende form, og der arbejdes ihærdigt på at få politikerne til at omlægge blankmedieordningen. Der blev i 2015 udbetalt i alt 25.445.642 kr. til rettighedshaverne, UBOD og producenterne.

En 1/3 af de indkomne vederlag er reserveret støtte til kulturelle formål, og for scenografernes vedkommende forvaltes disse midler af ”Forvaltningen af den kollektive 1/3 af båndkopimidlerne”. Denne ledes af en styrelse med 7 FAF-repræsentanter (hvoraf 1 scenograf) og 1 DS-repræsentant og dækker alle rettighedsgrupper hos FAF og DS.

Der har i den forløbne periode været udbetalinger i februar 2016, i alt 263.670 kr. til 14 ansøgere..

I de senere år har sekretariatsbistanden udelukkende været varetaget af DS, der modtager et administrationsbidrag på 15 %. Næste ansøgningsfrist er den 1. februar 2017. 

e) Arkiv

Under denne forening har hidtil været 2 hovedaftaler: ”Pakke 1” og ”Pakke 2”

Pakke 1 var en aftale om udnyttelse af det gamle arkivmateriale, som DR ligger inde med. DR fik i henhold til aftalen ret til at stille både hele og dele af gamle udsendelser til rådighed ”on demand” på DR’s hjemmeside, Bonanza. Derudover gav aftalen DR tilladelse til at anvende klip fra arkivmaterialet i alle DR’s kanaler, herunder i nye produktioner.

Pakke 2 var en aftale vedr. DR’s dengang 2 nye kanaler: DR Ramasjang og DRK, hvor der ville være en del genudsendelser, som DR ikke havde erhvervet rettighederne til. For scenografers vedkommende gjaldt det altovervejende transmissioner af scenekunst.

Efter DR opsagde aftalerne, har der været lange forhandlinger, før en ny blev indgået. Denne aftale udvider DR’s adgang til at stille arkivmateriale til rådighed – både i flow tv, på nettet og on demand. Til gengæld kommer der yderligere betaling til rettighedshaverne.

Da den nye aftale er bygget op på en helt anden måde end de gamle, måtte der nye, komplicerede forhandlinger til, før en aftale om den indbyrdes fordeling mellem rettighedshaverne kom på plads.  Den nye aftale giver scenografer lidt flere midler end de 2 gamle.

6. Andre rettighedsorganisationer

DS deltager i Samrådet for Ophavsret, som er et ophavsretligt interesseforum, hvor skabende og udøvende kunstnerorganisationer (pt. 31 organisationer) mødes hver anden måned og drøfter nationale og internationale ophavsretlige emner af fælles interesse og orienterer hinanden om igangværende forhandlinger, retssager og lign. Derudover fungerer Samrådet som en vigtig lobbyist i forhold til Folketingets og EU’s behandling af ophavsretlige spørgsmål.

Samrådet er også det forum, hvor organisationerne diskuterer høringsskrivelser fra Kulturministeriet vedr. direktivforslag, lovændringer m.v. og på møderne er der ofte oplæg og diskussion med en ophavsretlig ekspert, politiker o.a.

DS deltager desuden i netværket ”Ophavsret Danmark”, hvis formål er at forbedre ophavsrettens image i samfundet. Til forskel fra Samrådet deltager også arbejdsgiversiden her. I netværket produceres en mængde indlæg og artikler, som publiceres i forskellige medier på vegne af de forskellige forbund, og der udøves tillige lobbyvirksomhed overfor politikerne

Herudover er DS også medlem af ”Dansk Selskab for Ophavsret” og ”Foreningen for Medie- og Entertainmentret”, der afholder faglige og undertiden også mere selskabelige arrangementer for medlemmerne.

7. Create Denmark

I mange år har Copydan systemet genereret en masse rettighedsmidler til scenografer og andre ophavsmænd, men fremtiden ser desværre ikke så lys ud. Hovedparten af midlerne kommer nemlig fra betalingerne fra kabel-tv, og der er ikke nogen tvivl om, at kabel-tv og flow tv i det hele taget vil være for nedadgående. Midlerne vil derfor gradvis aftage.

Fremtiden ligger mere på et mediebrug ”on demand”. Vi taler Netflix, HBO, TV2Play, streaminger, Youtube osv. Alt sammen områder, hvor scenografer (og de fleste andre ophavsmænd) ikke har nogen rettigheder og derfor ikke får nogen betaling, og hvor den enkelte scenograf ikke har en chance for selv at få forhandlet noget igennem. Det er et område, der ikke dækkes af Copydan-systemet, så der kræves nye initiativer, hvis vi skal opnå noget.

Normalt har den enkelte rettighedshaver retten til selv at forhandle sine rettigheder. Som medlem af DS har man dog overdraget DS en ikke-eksklusiv ret til på medlemmets vegne at indgå aftaler om og opkræve vederlag for brug af ophavsretligt beskyttet indhold i henhold til foreningens beslutninger. Det betyder på dansk, at DS varetager medlemmets rettigheder i relation til Copydan-området.

I de fleste af vores søsterforeninger arbejdes der nu på at lave en eksklusiv overdragelse af medlemmernes rettigheder til foreningen. Det betyder, at det enkelte medlem overdrager alle sine rettigheder til foreningen og derfor ikke selv kan indgå aftaler med en arbejdsgiver om overdragelse af rettigheder. Det kan kun foreningen. Formålet er, at det giver en bedre beskyttelse for medlemmet, da foreningen vil stå stærkere i en forhandling end det enkelte medlem. Den 23. maj 2016 blev der holdt fælles medlemsmøde med FAF om eksklusiv overdragelse. Der var blandt de 17-18 fremmødte en positiv indstilling til dette.

For at stå bedre rustet har 9 foreninger, herunder DS, lavet en fælles forhandlingsplatform, kaldet ”Create Denmark”. Platformen, der netop har fået ansat en direktør og skal have lokaler hos Dansk Skuespillerforbund, vil varetage rettighederne på vegne af alle 9 foreninger og forsøge at forhandle bedre aftaler hjem med. Steffen Aarfing sidder i bestyrelsen for DS.

8. Kursusudvalget

 Årets aktiviteter har været meget varierede med teaterbesøg, afholdelse af kurser, besøg på udstillinger og en 3-dages tur til Aalborg.

Der har været følgende teaterbesøg:

”Alting er noget” på Sorte Hest – scenograf Marianne Nilsson

”Uropa” på Det Kongelige teater – scenograf Kim Fridbjørg

”Topmøde for de mest deprimerede” på Republique – scenograf Bente Lykke Møller

”Norpol” i Dansehallerne - performere og iscenesættere Daniel Norback og Erik Pold

”Den danske borgerkrig 2018-24” på Nørrebro Teater – scenograf Nathalie Melbye

”Frøken Jensens kogebog” på Riddersalen – scenograf Julian Juhlin

Der har været rundvisning på Teatermuseet ved direktør Peter Christensen Teilmann og rundvisning i Bakkens ”Korsbækby” ved Niels Secher.

Der har været afholdt kurser i ”Photoshop for begyndere”, ”Adobe Illustrator”, ”Adobe InDesign for begyndere” og ”Sketch-up for viderekomne”.

Derudover har der været afholdt en 3-dages tur til Aalborg med besøg på Kunsten – Museum of Modern Art, forestillingen ”Hvad er sandhed, og hvad er løgn?” på teater Nordkraft med efterfølgende diskussion, besøg på Utzon centret mm.   

Samarbejdet med scenekunstskolens efteruddannelse har i et par år været næsten fraværende, men der er nu ved at komme på skinner igen. I samarbejde med dramatikerne og sceneinstruktørerne arbejdes der på et par fælles seminarer..

Kurserne og aktiviteterne besluttes af kursusudvalget, som altid er åbne for forslag og nye medlemmer. Kursusudvalgets medlemmer kan ses i udvalgslisten bagerst.

På kurser på Københavns Erhvervsakademi, Statens Scenekunstskole og Den Danske Filmskole skal medlemmer kun betaler halv pris, hvorefter Scenografernes Rettighedsfond betaler den anden halvdel. Ansøgning om tilskud til kurser andre steder (op til 10.000 kr.) kan i øvrigt søges løbende hos Scenografernes Rettighedsfond.

9. Lejligheden i Berlin

Lejligheden i Berlin er fortsat populær, men vinterperioden har dog som altid været lidt tyndt besat.

Der har i årets løb igen været problemer med nøgler, der blev væk, så dørlåsen til lejligheden måtte skiftes. Det er en dyr og besværlig omgang, så der overvejes muligheden for en kodelås i stedet for.

Der har været en del problemer med el-installationerne, de fleste er blevet løst. 

Det største og altdominerende problem er dog loven om  ”Zweckentfremdungsverbot-Gesetz”(!), der bl.a. gælder for boliger, der benyttes som ferielejligheder.

Ifølge den lov er det nu udelukkende muligt at benytte boliger i Berlin til andet end det oprindelige formål (hvilket typisk vil sige udlejning), såfremt man har fået dispensation fra den ansvarlige distriktsforvaltning (Bezirksamt). DS har søgt og fået afslag, anket afslaget og samlet et omfattende dokumentationsmateriale, der viser, at der ikke er kommercielle interesser i vores udlejning, men at den udelukkende sket til kunstneriske og uddannelsesmæssige formål – der også gavner Berlin.

Vores anke er imidlertid blevet afvist, og via vores advokat har vi nu indklaget afgørelsen for en højere myndighed. Advokaten er dog umiddelbart pessimistisk med hensyn til at afgørelsen vil blive ændret. Herefter er der mulighed for at køre en retssag.

Lejeprisen er fortsat 1500 kr. for en uge. Lejligheden fordeles 3 gange årligt for 4 måneder ad gangen. Hvis der er flere, der søger samme uge, vil den der har haft lejligheden færrest gange få 1. prioritet. Hidtil er det lykkedes at imødekomme langt de fleste ønsker på nær i skoleferieperioderne. For at forøge udnyttelsesgraden kan også familiemedlemmer få adgang i de uger, den måtte være ledige.

Der har generelt været udbredt tilfredshed med lejligheden, beliggenheden, byen osv.

10. Coffe table book

Arbejdet med Coffe table bogen er fortsat med Tine Harden som fotograf. Der er efterhånden dokumenteret et stort antal arbejder.

Der er søgt og bevilget midler fra Scenografernes Rettighedsfond, ligesom DS har bevilget penge. Der stod tillige nogle hensatte midler til tidskriftet, som er blevet brugt på arbejdet med bogen. For at få professionaliseret arbejdet med at skaffe fondsmidler er indgået en samarbejdsaftale med PrimusMotor, som har stor erfaring med fundraising. I alt er budgettet på lidt over 1 mio. kr., så det er nødvendigt med eksterne midler.

Der har været søgt efter forlag. Desværre ønskede Gyldendal ikke at udgive bogen, men et andet forlag er stærkt inde i billedet nu. Dertil underøges mulige skribenter til bogen.

11. Dansk Kunstnerråd

DANSK KUNSTNERRÅD (DKT) består af p.t. 23 organisationer og varetager kunstens og de professionelle kunstneres interesser - i politisk, retslig, økonomisk og social sammenhæng. Man samarbejder med tilsvarende organisationer internationalt. Rådet er repræsenteret i en lang række råd og udvalg, har en hjemmeside: http://www.dansk-kunstnerraad.dk,  udgiver et nyhedsbrev samt afholder kulturpolitiske debatmøder.

Kunstnerrådets skatteudvalg udgiver folderen Kunstnernes beskatning, som også findes digitalt.

                                                                                                                                       

Nyt i år:

- Ny daglig leder er Anne-Mette Wehmüller.

- Ny formand for bestyrelsen er Jørgen Thorup.

- Sekretariatsleder siden mange år Elisabet Diderich fratrådte i juni.

- Legatboliger: Fyrassistentboligen på Hirsholmene blevet nedlagt. DKT sidder stadig  med i Klitgaardens bestyrelse og legatudvalg

- Rådet flyttede i efteråret til nye lokaler I Hillerødgade 30a på Nørrebro. De deles  med andre kulturelle organisationer. Der er et lille kontor for sekretariatet, et workshop-lokale samt the-køkken og en stor skøn fælles tagterrasse, som vi deler med øvrige. Lokalerne kan efter aftale med DKR lånes af  alle medlemsorganisationer til arrangementer i hverdage samt weekender

I år er også den nye struktur som debat- og netværksskabende forum blevet implementeret. Arbejdsgrupper og debatmøder bliver en vigtigere del af arbejdet, hvor alle interesserede er velkomne at deltage.

Temaer, som der lige nu fokuseres på, er Kunstens tilgængelighed i hele landet, fødekæden, kunstnerisk frihed, censur og selvcensur, medier og public service  samt kunstnernes arbejds- og produktionsforhold

Sidste års store arrangement var et meget vellykket public service-event med deltagelse af politikere og andre centrale aktører, herunder kulturminister Bertel Haarder. Charlotte Calberg fra DS stod for en for eventen helt afgørende scenografi – billede ligger lige nu på forsiden på rådets website.

Folkemødet på Bornholm bestod i år igen af Rosengade – Kunst og Kultur Live, som bl.a. DKT selv står bag og Kulturens Telt. Vellykket og gentages.

Kunstnerrådet havde i år et større og meget velbesøgt debatarrangement på Kulturmøde Mors, hvilket vil gentages næste år 

DS har i rådet været repræsenteret af Eva Sommestad Holten.

Dansk Kunstnerråds Skatteudvalg, hvori DS deltager ved Jakob Pelch, diskuterer løbende skattetekniske emner og opdaterer hvert år skattepjecen. 2016-udgaven kan ses på Dansk Kunstnerråds hjemmeside: www.dansk-kunstnerraad.dk.

DS deltager også i Dansk Kunstnerråds Socialudvalg, der mødes, når der opstår behov herfor.

12. Overenskomster

DS har en efterhånden ret gammel overenskomst med TIO (Teatrenes Interesse Organisation), der er branche- og arbejdsgiverforening for de små og mellemstore teatre – i alt omkring 70 teatre.

Overenskomstens lønninger reguleres automatisk med statens lønninger, så på den front har der ikke været behov for en genforhandling.

Der er enkelte mindre ting i overenskomsten, der kunne forbedres, men det væsentligste problem er, at den ikke dækker lysdesignere. Da TIO imidlertid har overenskomst med TL, der organiserer teaterteknikerne, herunder lysfolk i bred forstand, så bliver vi nødt til at have TL med i forhandlingerne, idet TIO kun vil lade freelance lysdesignere komme ind under vores overenskomst, hvis TL vil acceptere dette.

Vi har derfor haft møder med TL, der gerne vil lave en fælles aftale for lysdesignere, der så kunne knyttes som tillæg til de respektive overenskomster. Vi er blevet enige om, hvilke krav vi vil stille overfor TIO, så reelle forhandlinger kan langt om længe gå i gang.

13. Folkemødet på Bornholm

DS deltog i år som en del af ”Kulturens telt” via et mindre økonomisk bidrag. Fra DS deltog Rebekka Bentzen, Randi Milsted, Marie i Dali (der havde lavet scenografien til teltet) og Jakob Pelch. Det havde været en stor succes med teltet, og den udsmykkede forside blev rost fra mange sider.

Vi havde medbragt det meste af restoplaget af ”Scenografidk”, som vi lagde frem både i Kulturens Telt og i Rosengade. Der var stor interesse for dem, og vi har nu blot 1½ kasse tilbage.

Bestyrelsen har besluttet at fortsætte samarbejdet, måske med en mere aktiv deltagelse næste år og et håb om flere interesserede deltagere. Det er altid et problem med overnatning, men fordi vi deltog i Kulturens telt fik vi mulighed for overnatning i en lille (og dyr!) ferielejlighed ved Allinge.

14. Medlemssager

Der har i perioden været usædvanlig mange tunge sager, heraf flere som har krævet medvirken af advokat. I de fleste tilfælde har der været tale om krænkelser af rettigheder, et problem der synes at tage til.

Af større sager kan nævnes manglende krediteringer på tv udsendelser (hvilket har givet erstatning), tv-visning af revy uden tilladelse, manglende betaling for udført arbejde, arbejdsgivers uretmæssige hævning af tilbagebetalt skat, brug af kostumedesign i reklameøjemed m.fl.

Derudover har været flere sager om fortolkning af kontrakter, hvilket igen giver anledning til at opfordre alle til at være opmærksom på, hvad man skriver under på – og gerne sende kontrakt ind til gennemsyn før underskrift.

15. Internationalt

DS deltager i det internationale arbejde i OISTAT, hvor Lise Klitten gennem en årrække har været præsident for ”Costume Design Group”. Hun er nu trådt tilbage og har overladt posten til en tre-fløjet leder gruppe bestående af en præsident fra Tjekkiet og to vice præsidenter.(fra Brasilien og Grækenland).

OISTAT udgiver bl.a. den digitale ordbog: ”Digital Theatre Words”, hvor alle hånde teaterudtryk kan findes oversat til en mængde sprog. DS står for den danske del af ordbogen. OISTAT arrangerer også ”World Stage Design”, der næste gang bliver afholdt i Taiwan i 2017.

Teater Museet i Moskva havde inviteret OISTAT Costume Design gruppe til at kuratere interesserede kostumedesignere fra hele verden til at udstille teaterkostumer på udstillingen, ”Costumes at the Turn of the Century 1990-2015” på the Bakhrushin State Central Theatre Museum. Af danske Scenografer udstillede, Marie I Dali, Mona Møller Schmidt og Lise Klitten

Årets studierejse gik til Japan, nærmere bestemt Tokyo, kunstnerøen Naoshima og Kyoto.

6 dage i Tokyo med besøg på filmset, adskillige museer, fiskemarked, parker og i det hele taget en fantastisk spændende by, 1 dag på cykel rundt til kunstudstillinger og museer på Naoshima og endelig 2 dage i Kyoto med templer, museer, bambusskove og Butoh teater. Eneste anke mod turen var, at den var for kort(!)

Sara Vilslev deltog i et symposium i Prag som opfølgning på PQ15.

Teaterbiennalen i Stockholm havde ikke den store interesse, blot en person benyttede sig af tilbuddet om deltagelse.

16. Lysdesignere

Lysdesignernes Ophavsretsforvaltning (LOF) ledes af en styrelse med 2 repræsentanter fra DS og 2 repræsentanter fra Teknisk Landsforbund (TL). Sekretariatet ligger i TL, mens DS varetager den økonomiske del. På linje med Scenografernes Rettighedsfond er den formelle beslutningskompetence nu overdraget til DS, men det er aftalt med TL at lade den hidtidige praksis med samarbejdet i LOF fortsætte.

I styrelsen afsluttede man i det forløbne år en diskussion om definition af ”lysdesigner”, hvilket har betydning for, hvem der er berettiget til støtte fra LOF.

Et andet emne har været afrapporteringer fra deltagelse i studierejser. Ideen er, at hver deltager skriver en kort, personlig rapport om rejsen, der så bliver lagt op på LOF’s  hjemmeside: www.lysfonden.dk.

Der blev i den forløbne periode afholdt en fælles studierejse til Las Vegas og Los Angeles med deltagelse i LDI 2016 og guidet besøg på ”the Neon museum”, flere Cirque de Soleil forestillinger bag scenen og guidet tur i "Disneyland" af designere fra "Disney Imagineering".

Herudover deltog 2 lysdesignere i lysmessen i Frankfurt, mens den annoncerede tur til nordlys i Tromsø ikke blev til noget pga vejret.

I foråret var man vært for 2 kinesiske studerende, der bl.a. var på Østre Gasværk, Tivoli og Hotel Proforma.

Der er pt. 23 medlemmer i DS, der er lysdesignere.

17. Uddannelserne

Netop som Kunstakademiets Designskoles productiondesign-uddannelse synes inde i en positiv udvikling under lederen Jakob Wille, blev uddannelsen som led i en større sparerunde nedlagt. Bestyrelsen har reageret hurtigt på dette, kontaktet pressen og skrevet til skolebestyrelse, ministre, søsterorganisationer mv.

I skrivende stund er situationen ikke afklaret..

Der kom en ny bekendtgørelse om Danmarks Scenekunstskoles uddannelser, som beskrev hvorledes skolens bacheloruddannelse skal være. I DS’ høringssvar beklagede vi, at kandidatuddannelsen ikke blev beskrevet, og at praktik ikke var en obligatorisk og integreret del af uddannelsen.

Odsherred Teaterskole, der udbyder en række diplomuddannelser indenfor teater, kunst og kultur, blev slået sammen med skolens almindelige efteruddannelse, og skolens rektorstilling blev nedlagt. I stedet er Kerstin Andersson, den hidtidige leder af efteruddannelsen, blevet leder af hele området.

18. Ejendommen og ejerforeningen

DS og FAF er som ejere af lejligheden også med i ejerforeningen, som dækker Kongens Nytorv 21 og Lille Kongensgade 4 og 6. Der har været en del ballade i ejerforeningen, bl.a. over nogle ulovlige tilbygninger i den frede forhusbygning samt på taget, og det endte med at bestyrelsen blev væltet.  

Metrobyggeriet har ind i mellem været lidt generende, primært støjmæssigt, og det har spærret for ordentlige adgangsforhold. Sidste prognose er en færdiggørelse i 2019, hvorefter der vil blive opgang fra metroen lige uden for vores port.

UDVALGSLISTE - november 2016

Forretningsudvalg og Samarbejdsudvalg

Steffen Aarfing, Knirke Madelung og Rebekka Bentzen

Coffee table book:

Knirke Madelung og Pernille Jensen

Kursusudvalg

Julie Forchhammer, Tanja Bovin, Jesper Kongshaug, Lena Hilbertsdotter Andersson, Catia Hauberg, Vibeke Ulke, Sarah Cederstrand, Hannah Spliid, Anne Mette Drivsholm, Katrine Gjerding og Kirsten Thomsen

Scenografernes Ophavsretsforvaltning

Martin Sælan, Marie i Dali og Anne Mette Drivsholm

Lysdesignernes Ophavsretsforvaltning

Anja Myung-Hansen og Jesper Kongshaug

Styrelsen for Kollektive Båndkopimidler

Lena Hilbertsdotter Andersson

Create Denmark

Steffen Aarfing

Teatermuseet

Lena Hilbertsdotter Andersson

Scenekunstens faggrupper

Rebekka Bentzen

Dansk Kunstnerråd

Eva Holten

Dansk Kunstnerråds skatteudvalg

Jakob Pelch

Dansk Kunstnerråds Socialudvalg

Jakob Pelch

Samrådet for Ophavsret samt diverse CopyDan-foreninger

Jakob Pelch

FTF baggrundsgruppe vedr. dagpenge til freelancere

Jakob Pelch