Lørdag den 22. februar afholdt bestyrelsen i Danske Scenografer det årlige bestyrelsesseminar med fokus på foreningens fremtid og med ‘Fremtid & Vilkår’ som overordnet tema.
Da vi står overfor forandringer i foreningens sammensætning – og overfor et arbejdsmarked, som ændrer sig meget hurtigt og kontinuerligt, ligesom jeres fag også er i rivende udvikling – havde vi inviteret vores elev-medlemskaber ind til en dialog.
Dagen startede derfor med en rundbordssamtale med studerende, hvor vi fik værdifulde input om deres forventninger til arbejdsmarkedet, fagets udvikling og ikke mindst deres forventninger og ønsker til os som fagforening. Her stod det meget klart, at det er rådgivning om vilkår, løn og kontraktgennemgang, der bliver vægtet højt.
Efter gode input fra de studerende (og tak for jeres tid og engagement!), fortsatte bestyrelsen programmet. Her havde vi bl.a. konstruktive gruppearbejder, hvor vi diskuterede centrale emner som hvem foreningen skal organisere, et eventuelt nyt navn for foreningen, proces for medlemsinddragelse og krav til fremtidige lokaler.
Som en del af seminaret blev foreningens eksisterende politikker og udvalg evalueret. Vi drøftede fortsat pejlemærker omkring bæredygtig og vedtog desuden en ny frivilligpolitik. På hjemmesiden kan du finde et overblik over fagforeningens politikker.
Et vigtigt punkt på dagsordenen var at udpege strategiske indsatsområder for 2025. Vi drøftede bl.a. behovet for et styrket medlemsfællesskab og vidensdeling, med særligt fokus på at engagere både studerende og nyuddannede. En forbedring af arbejdsvilkår og rettighedsforhold for scenografer, production designere og andre faggrupper i foreningen samt et nyt strategisk grundlag for foreningen, herunder en afklaring af vores medlemsprofil og eventuel tilpasning af foreningens navn.
Du kan finde den samlede oversigt over de strategiske indsatsområder på hjemmesiden. Med disse nye indsatsområder ser vi frem til et spændende og udviklende år for Danske Scenografer. Der vil løbende blive delt opdateringer om den videre proces.
Vi afsluttede seminaret med en fælles middag og en kanalrundfart i forbindelse med Copenhagen Light Festival, hvor der var tid til refleksion over dagens drøftelser i en mere uformel ramme.
På vores hjemmeside finder du desuden mere information om vores bestyrelse, sekretariat, foreningens politikker, organisering og meget mere. I foreningens kalender kan du få et indblik i bestyrelsens årshjul, herunder bl.a. også datoer for bestyrelsesmøder. Du er altid velkommen til at kontakte et bestyrelsesmedlem eller sekretariatet, hvis du mangler information eller har god feedback til kommunikation af foreningens mange aktiviteter.