Scenograf på nye scener

Nye scener

I strømmen af oplevelsesøkonomi og kunstrummets vandring ud i virkeligheden er der opstået mange nye scener, hvor scenografer visuelt kan iscenesætte en historie. Blivende scenografiske rum, scenografiske installationer eller locations til forskellige events skabes i virksomheders atriumgårde, kantiner og kontorlandskaber. I showrooms, restauranter, kirkerum, et sted i bybilledet eller naturen.

 

Processen

Som "klassisk" scenograf arbejder man med at visualisere og signalere værdier, følelser og stemninger, og det er rigtig spændende at overføre til nye sammenhænge. De kunstneriske kompetencer og scenografiske arbejdsmetoder kan overføres direkte. Den faste struktur: inspiration, konceptudvikling og implementering bibeholdes. Den visuelle historie udvikles og holdes fast af visuals, AV-parametre, moodboards, aktant- & berettermodel mv. Ganske som på teatre, film og TV.

 

Samarbejdspartnere

Det kan være virksomheder der gerne vil have lidt kant, et produkt der skal præsenteres på en ny måde eller en gruppe mennesker der skal inspireres til at gøre noget nyt. Sommetider arbejder man direkte eller interaktivt med sit publikum. De endelige brugere af rummene er interessante samarbejdspartnere, som ofte præcist sprogligt kan formulere hvad de gerne vil have men har brug for en til visuelt at skabe, formidle og præcisere ideen.

 

Kompetencer

Ud over at være en fagligt velfunderet scenograf gælder det om at være åben, nysgerrig og modig nok til at kaste sig ud i projekter hvor ingen på forhånd har defineret arbejdsprocessen. I forhold til traditionelle scenografi opgaver er strukturen, opgaverne og samarbejdsformen ikke indarbejdet, det utraditionelle samarbejde kræver at opgaverne bliver formuleret undervejs og at huller der må opstå undervejs bliver udfyldt uden panik.